Sachsenring Duitse Supersport 300

Afgelopen weekend, 13-14 en 15 juli, reed Finn met een wildcard mee met de Duitse Supersport 300. Voor dit evenement waren er door Frank Mos van Mobu motors enkele aanpassingen gedaan aan de motor , zodat Finn goed mee zou kunnen komen met de Supersport motoren, waaronder enkele WK rijders. Al met al had de motor 4pk meer dan normaal, tussen 11000 en 12000 RPM. Voor de Yamaha R3 cup gelden er andere voorschriften en rijdt Finn met een standaard motor. Tijdens dit evenement reed ook de Duitse ADAC Junior cup. Dat is een KTM RC-390 klasse.

Vrijdagmiddag aan het einde van de dag was pas de eerste vrije training. Al meteen bleek dat Finn goed mee kon komen met de supersport motoren. Hij kon mooi aansluiting vinden bij de twee Duitse WK rijders Jan-Ohle Jähnig en Max Kappler en IDM Supersport rijder Toni Erhard. Wel bleek dat de tandwiel verhouding nog niet goed was en de motor, vooral in het middengebied, nog wat PK’s te kort kwam ten opzichte van de KTM’s. Dit was vooral te merken bij bocht uit accelereren. De tandwielverhouding werd aangepast voor de eerste kwalificatie, die 55 minuten na de vrije training begon. Verder moesten er nieuwe banden op, want deze begonnen te glijden. Even hard werken dus voor de monteurs Martin de Bruin en Peter Spoolder. Jasper Iwema, manager van het Pearle Gebben Raceteam, was dit weekend ook aanwezig op de motoGP, als begeleider van motoGP coureur Scott Redding. Iwema had de vrije training naast de baan gevolgd en kwam langs om Finn nog wat tips te geven.

De eerste kwalificatie ging heel goed. Finn wist een tijd lang de tweede plaats te houden achter Jähnig, maar moest uiteindelijk Kappler en Erhad voor laten gaan. Het verschil tussen de nummer 1 en 4 was maar 1,3 seconden. Het veld daarachter lag 2,5 seconden achter op nummer 4, Finn.

Voor de tweede kwalificatie werd de motor weer anders gezet. Andere tandwielen, zodat de motor nog korter zou worden en beter de bocht kon aansnijden. Doel van de tweede kwalificatie was om deze setting te proberen. Het was belangrijk om uit te vinden of Finn door krappere bochten te kunnen nemen, beter mee zou kunnen komen met jähnig. De verwachting was dat niemand de vierde tijd van Finn in de tweede kwalificatie zou kunnen verbeteren en als dat zou gebeuren, zou Finn toch van de tweede startrij vertrekken, waar hij met zijn vierde plaats ook stond.

In de tweede kwalificatie wist Finn zijn tijd iets te verbeteren, net als alle andere coureurs. Er veranderde echter niets in de top 5 van het klassement, dus Finn startte zondag zijn race vanaf plek 4.

Finn ging na de start goed mee met de WK rijders. Ze kwamen in een groep van 4 door. Finn zat op de vierde plaats, vlak achter Max Kappler. Kappler maakte op een gegeven moment een foutje waardoor hij en Finn de aansluiting verloren met de nummers 1 en 2, Jan-Ole Jähnig en Toni Erhard. Finn kon echter dicht bij Kappler blijven. Totdat ze achterblijvers moesten inhalen. Kappler kwam daar iets makkerlijker voorbij dan Finn. Toen liep het verschil met de nummer 3 al snel op tot 4 seconden. In de laatste ronde wist Finn dit nog dicht te rijden tot 2 seconden. Helaas was de race toen al voorbij. Nog een ronde langer en wie weet?…

De nummer 5 van de wedstrijd volgde op 15 seconden achterstand. Finn heeft genoten van de wedstrijd, kon het tempo volgen van de WK rijders, maar helaas verloor hij de aansluiting. Niettemin heeft hij uitstekend gepresteerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *