IDM ASSEN

Na het evenement van de Gamma Racingday stonden er op 7-9 september twee races in de Yamaha R3 cup, tijdens het IDM op Assen, op het programma. Er werd wederom door de Yamaha R3 cup samen gereden met de snellere Supersport 300 motoren. De twee vrije trainingen op vrijdag gingen niet geheel naar wens. Finn was er niet geheel met zijn hoofd bij. Hij is dit schooljaar begonnen met de HBO opleiding Social Work en daar was hij nog druk mee in zijn hoofd.

De eerste kwalificatie zaterdag ging redelijk. Er werd gereden op een half natte, half droge baan. Lastige omstandigheden dus. Zaterdagmiddag wist Finn de concentratie weer te pakken en wist zich als eerste van de R3 cup te kwalificeren. Dat was in het algemene startveld plek 5 en daarmee tweede startrij. Een goede uitgangspositie dus, maar zijn teamgenoot Kevin Mijwaart stond naast hem op de grid op de 6e plaats algemeen.

Zondagmiddag om 13:25 uur ging de eerste race van start. Finn lag achterin een groep van zeven rijders, waarvan de meesten rijders in de R3 cup. Hij had moeite om in deze groep naar voren te rijden. Langzaam maar zeker schoof hij een paar plekken op en ging zelfs als eerste R3 rijder de laatste bocht in. Er werd in de laatste paar bochten een flinke strijd gestreden. In de Ramshoek kwam Kevin Mijwaart aan Finn voorbij, waardoor Finn 2e in de cup lag. In de Geert Timmer kwamen Jeffrey Buis en Niek van den Broek aan Finn voorbij met als resultaat dat Finn deze race vierde werd. De reactie van Finn: “Ik reed niet agressief genoeg.” Na deze race was Kevin Mijwaart 12 punten op Finn ingelopen, waardoor Finn nog maar 10 punten voor Kevin stond. Race twee werd dus belangrijk!

Na de 2e kwalificatie en 1e race moest de motorfiets van Finn de testbank op voor een controle op motorvermogen. 

De tweede race was Finn zeer gefocust. Zijn doel was om voor Kevin Mijwaart te eindigen in de race en het liefst als de nummer 1 van de R3 cup. De start was goed. Finn zat goed vooraan in het veld. Er werd weer flink onderling gestreden. Kevin Mijwaart lag iets voor Finn, maar crashte. Kevin was oké en zijn motor was goed genoeg om mee door te rijden. De tweede race was er één met veel meer crashes. Bij één van de crashes bleef er een motor op de baan liggen. (coureur gelukkig in orde) De rode vlag werd gezwaaid en het was afwachten of er een re-start kwam of niet. Deze kwam! Iedereen moest op de grid zijn positie innemen zoals ze geëindigd waren in de 7e ronde en vandaaruit werd er gestart. Balen voor Finn, want Kevin Mijwaart lag na zijn val zo’n 35 seconden achter Finn en kon nu met een goede start weer vlak bij Finn komen, wat ook gebeurde. Na weer een flinke strijd, kon Finn als tweede van de Yamaha R3 cup over de finishlijn komen, met Kevin op de 5e plaats. Kevin kreeg ook nog een tijdstraf van 20 seconden, omdat hij bij de startopstelling zijn motor gekeerd heeft op de baan. Hierdoor zakte Kevin naar de 8e plaats in de R3 cup, waardoor Finn 12 punten meer kreeg in deze race dan hem.

Eindresultaat van dit weekend is dan ook dat het gat in het eindklassement tussen de nummer 1 (Finn) en de nummer 2 (Kevin) nog steeds even groot is. Jeffrey Buis heeft dit weekend goede zaken gedaan, maar is geen bedreiging voor het kampioenschap. Finn is er alert op geworden dat hij zich moet blijven focussen. De laatste twee races op Hockenheim worden beslissend voor het kampioenschap. Spannend dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *