FIM CEV REPSOL MOTO3 Junior Worldchampionship

In het weekend van 24 en 25 november heeft Finn via een wildcard meegedaan met een moto3 wedstrijd in het FIM CEV REPSOL Moto3 Junior WK bij het team FAU55 Racing.

Vrijdag konden er 2 vrije trainingen gereden worden van elk 40 minuten. Zaterdag waren de kwalificaties aan de beurt eveneens 2 x 40 minuten. En zondag waren er een warmup en 2 races over 18 ronden.

Finn aan het woord:

Afgelopen weekend heb ik een eerste kennismaking met een moto3 wedstrijd evenement gehad. Dit was tijdens het laatste evenement van het FIM CEV Repsol Junior wereldkampioenschap.
Aangezien ik nog nooit een moto3 had gereden, leek het ons verstandig om een test te doen voor het wedstrijdevenement. De test hadden we in september gedaan en verliep vrij goed. Het was erg wennen, maar we maakten veel progressie. We kwamen er wel achter dat ik voor het evenement wat relaxter en wat losser op de motor zou moeten zitten om het rijden minder zwaar te maken. Ik was alleen maar grote motoren gewend en een moto3 is maar een kleine motor. Om mijzelf wat losser te maken en te houden was ik een paar keer langs de fysiotherapeut Bob Stoker geweest. Hij heeft ervoor gezorgd dat ik klaar was voor het evenement.

De donderdagochtend voor het evenement vlogen we heen. In de middag zouden we een trackwalk hebben. Tijdens deze trackwalk kreeg ik nog een hoop tips van teambaas Hector Faubel mee en samen met de tips van Jasper Iwema stond ik voorbereid aan de start voor de eerste vrije training.

Deze bleek nat te wezen toen we vrijdagochtend opstonden. Het zou voor mij de eerste keer in het nat rijden worden met de moto3 en ik was wel een beetje zenuwachtig. Gedurende de sessie verbeterde ik mij wel met grote stappen. 12 seconden in totaal zat er tussen mijn eerste- en snelste ronde. Voor de 2e sessie stopte het met regenen en kwam zelfs het zonnetje even door. We hoopten dus dat het droog zou zijn, maar gingen voor de zekerheid de eerste ronde nog op de regenbanden rijden. Na deze ronde kwam ik binnen en wisselden we naar de slicks. Bocht 1 was de enige bocht die nog nat was, met een paar droge plekken en de rest van de baan was wel droog. Ook in deze sessie verbeterde ik mij elke ronde weer.

Voor de eerste kwalificatie  op zaterdag hadden we een paar aanpassingen aan de motor gedaan en nieuwe banden onder de motor. Met deze aanpassingen en een compleet droge baan kon ik meteen pushen. Vanaf ronde 1 ging ik net zo snel als wat ik tijdens de test reed. Zo kon ik mij alleen nog maar verbeteren. Dit gebeurde ook. Ik kon een aantal ronden 1.46 rijden, wat 2 seconden sneller was dan tijdens de test.
Voor de tweede kwalificatie hadden we weer wat aangepast. Deze aanpassingen voelden vanaf het begin al beter. Ook de tips die ik meekreeg van het team kon ik goed toepassen. Ik kwam na een paar ronden even binnen om nieuwe banden te steken en ging toen weer naar buiten. Ik pushte vanaf ronde 3 en kon in de 1.45 komen. Voor mijn tweede stop had ik een tijd van 1.45.1 gereden. Hier was ik al erg tevreden mee, maar ik wist dat er nog meer in zat. Ik ging voor de laatste 6 minuten naar buiten, liet de eerste 2 rondjes wat snellere jongens voorbij en ging toen in mijn laatste ronde echt pushen. Het gehele rondje voelde niet veel sneller dan de ronden ervoor, maar uiteindelijk kwam ik toch op een tijd van 1.44.3. Het team en ik waren hier zeer tevreden over, ook al was het nog steeds de laatste plaats.

In race 1 op zondagmorgen had ik een goede start en kon ik een beetje meeliften met de rijders voor mij. Daarna moest ik toch lossen en reed ik de hele race alleen met de 1 na laatste rijder in het vizier. Ik eindigde de race 32e wat 11 plekken hoger was dan mijn startpositie omdat er veel coureurs uitgevallen waren, op 9 seconden van de 1 na laatste en zonder gelapt te worden. Een goede race dus, maar ik was persoonlijk wel erg moe na deze race en had in mijn linker been pijn, omdat ik veel minder ruimte op de motor had dan op de Yamaha R3.

Voor race 2 hadden we als doel om een betere start- en eerste paar ronden te hebben. Dit lukte en ik hield de aansluiting met de jongens voor mij langer. Helaas viel er een gaatje tussen de twee jongens voor me, omdat ik iets te lang achter een rijder met motorproblemen zat, voordat ik daar voorbij kon. De hele race lag ik 3-5 seconden achter ze, tot in de laatste 4 ronden. Toen had ik eindelijk had gat onder de 3 seconden en was ik gemotiveerd om het te dichten. Ik was hier goed mee bezig, tot er een rode vlag was wegens een crash. Dit betekende dat de race was afgelopen. Ik was geëindigd op de 31e plek, nu maar 2.8 seconden achter de 1- en 2 na laatste en wederom niet gelapt.

Overall hebben we een goed weekend gehad met veel leermomenten. Deze ervaring nemen we mee in de toekomst en wie weet kom ik nog eens terug in dit kampioenschap!

Uitslag:
Race 1: 32e            Race 2: 31e

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *