De eerste tests zijn afgerond!

Eerder deze maand (9 & 10 maart) heeft Finn voor het eerst samengewerkt met het team Trasimeno. Dit was tijdens een tweedaagse training in Italië. Deze test is goed gegaan en het was over het geheel een positieve ervaring tussen team en rijder.

Een week later (17 t/m 19 maart) vond de eerste officiële test plaats op het circuit Motorland Aragon in Spanje. Daar werd verder gewerkt aan een goede basis-setup van de motor.
Na deze 5 testdagen kunnen we concluderen dat de eerste kennismaking van Finn met het team Trasimeno en de nieuwe R3, zeer goed bevallen zijn.
De samenwerking tussen de monteur van Finn en Finn is erg goed te noemen. Er is een goede klik tussen de twee ontstaan tijdens deze tests, wat een goede basis vormt voor de verdere samenwerking.

Hieronder de ervaringen van Finn zelf:

Op 9 en 10 maart had ik de eerste test van het seizoen. Dit was in Magione (Italië) op het circuit “Autodromo dell’Umbria” bij het Trasimeno meer met het team Trasimeno. Voor ons een nieuw team, dus we wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. We vlogen op Milaan en gingen met een huurauto naar het bed and breakfast Wat op 5 minuten rijden van het circuit lag. Eenmaal aangekomen reden we naar de werkplaats van het team. Dit lag recht tegenover de ingang  van het circuit waar we de test hadden. We zagen hier 4 mannen aan het werk en zeiden gedag. 1 van de mannen was mijn persoonlijke monteur Andrea Blocchetti. Het was een kort gesprek en we gingen hierna weer terug naar het bed and breakfast. De volgende dag waren we om 9.00 uur op het circuit. 11.00 uur was de eerste training en het team wilde graag nog wat dingen bespreken en de motor afstellen. We ontmoetten de teambaas Moreno Bacchini en gingen inschrijven. Hij was meteen erg enthousiast en had veel zin in de test. Hierdoor kreeg ik ook veel positieve energie. We hadden de eerste dag 3 sessies van 30 minuten. De eerste sessie moest ik de motor onder de 8000 toeren houden omdat hij nog in moest draaien. Daarnaast was ik nog veel aan het proberen met de motor en voelen wat de motor deed. Voor de tweede sessie hadden we wat aangepast aan de motor. Vooral om ervoor te zorgen dat ik de juiste houding aan kon nemen en het rijden hierdoor makkelijker werd. Ik mocht in deze sessie ook iets hoger in de toeren en verbeterde mijn rondetijd. Voor de laatste sessie hadden we nog een stap gemaakt in het veranderen van de houding en begonnen we ook met de vering aan te passen. Vlak voor het naar buiten rijden van de pitstraat viel de motor stil. Ik kreeg hem weer gestart en ging de baan op. Ik begon iets meer te pushen en het voelde allemaal steeds beter. Na 4 rondjes kwam ik aan bij de eerste bocht en ging ik er zoals normaal in. Midden in de bocht vlak voor ik het gas op wilde gleed de achterkant ineens weg en hoorde ik de motor niet meer. Uiteindelijk sloten we de dag dus af met een crash wat veroorzaakt werd door een elektronisch mankement aan de motor. Voor de volgende dag hadden ze dit gerepareerd en konden we er weer tegenaan. We konden nu gewoon de baan op wanneer we wilden en zo konden we lange runs maken om goed het verschil in setup te voelen. Tussendoor kwam ik even binnen om wat te drinken en te eten, de motor aan te passen en overleg te hebben met het team. Zo verbeterden we telkens de motor en daarmee ook de rondetijd. Ik heb ook nog een tijd met mijn teamgenoten gereden waarvan ik veel heb geleerd. Uiteindelijk zijn we op de tweede dag 2 seconden sneller gegaan dan op de eerste en hebben we nu een goede basissetup voor de volgende test op Aragon een week later. Hier zullen we nog verder gaan in de setup om 100% klaar te zijn voor de race!

Verslag Aragon test

Van 17 t/m 19 maart hebben we een 3 daagse test op Aragon gehad met het team Trasimeno. Het was mooi weer en het zou elke dag droog en zonnig blijven. Ik begon de eerste dag erg rustig aan. Ik was nog aan het zoeken naar rempunten, rijlijnen en waar ik op het gas kon gaan. Na een paar sessies kwam ik in mijn ritme en begon ik telkens wat meer te pushen. Ik zocht af en toe de slipstream op en voelde alsof ik niet sneller meer kon. De tweede dag begon ik al met meer vertrouwen dan de eerste dag. Ik zat ook gelijk in de eerste sessie al op mijn snelste ronde van de eerste dag. Na elke sessie had ik overleg met Andrea mijn hoofdmonteur en hij zorgde ervoor dat de motor aan werd gepast op mijn manier van rijden en aan de hand van de data van de sessie. Hierdoor ging ik elke sessie sneller en verbeterde ik mijn tijd met 3 seconden t.o.v. de eerste dag. We waren hier erg tevreden over, maar wilden graag nog even wat meer pushen om dichter bij mijn teamgenoten te komen. De derde dag moest ik dus wat meer achter anderen aan om zo hun slipstream te gebruiken en naar een snellere tijd te rijden. Ik had al een goeie tijd in de eerste sessie, maar hij was nog wel langzamer dan mijn snelste. Het zou dus in de tweede en tevens laatste sessie moeten gebeuren. Ik reed een stuk agressiever en begon achter mijn teamgenoten aan te rijden. Ik was niet agressief genoeg in de eerste ronde waardoor ik de aansluiting verloor en ze bij mij wegreden. Uiteindelijk reed ik nog wel sneller dan in de eerste sessie, maar vanwege veel foutjes in rondes waarin ik sneller reed kon ik de gewilde rondetijd niet behalen. Toch zijn we erg tevreden met de stappen die we hebben gemaakt en zijn we klaar voor het eerste evenement op hetzelfde circuit Aragon wat zal plaatsvinden in het weekend van 4 t/m 7 april.

                 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *