IDM ASSEN

Na het evenement van de Gamma Racingday stonden er op 7-9 september twee races in de Yamaha R3 cup, tijdens het IDM op Assen, op het programma. Er werd wederom door de Yamaha R3 cup samen gereden met de snellere Supersport 300 motoren. De twee vrije trainingen op vrijdag gingen niet geheel naar wens. Finn was er niet geheel met zijn hoofd bij. Hij is dit schooljaar begonnen met de HBO opleiding Social Work en daar was hij nog druk mee in zijn hoofd.

De eerste kwalificatie zaterdag ging redelijk. Er werd gereden op een half natte, half droge baan. Lastige omstandigheden dus. Zaterdagmiddag wist Finn de concentratie weer te pakken en wist zich als eerste van de R3 cup te kwalificeren. Dat was in het algemene startveld plek 5 en daarmee tweede startrij. Een goede uitgangspositie dus, maar zijn teamgenoot Kevin Mijwaart stond naast hem op de grid op de 6e plaats algemeen.

Zondagmiddag om 13:25 uur ging de eerste race van start. Finn lag achterin een groep van zeven rijders, waarvan de meesten rijders in de R3 cup. Hij had moeite om in deze groep naar voren te rijden. Langzaam maar zeker schoof hij een paar plekken op en ging zelfs als eerste R3 rijder de laatste bocht in. Er werd in de laatste paar bochten een flinke strijd gestreden. In de Ramshoek kwam Kevin Mijwaart aan Finn voorbij, waardoor Finn 2e in de cup lag. In de Geert Timmer kwamen Jeffrey Buis en Niek van den Broek aan Finn voorbij met als resultaat dat Finn deze race vierde werd. De reactie van Finn: “Ik reed niet agressief genoeg.” Na deze race was Kevin Mijwaart 12 punten op Finn ingelopen, waardoor Finn nog maar 10 punten voor Kevin stond. Race twee werd dus belangrijk!

Na de 2e kwalificatie en 1e race moest de motorfiets van Finn de testbank op voor een controle op motorvermogen. 

De tweede race was Finn zeer gefocust. Zijn doel was om voor Kevin Mijwaart te eindigen in de race en het liefst als de nummer 1 van de R3 cup. De start was goed. Finn zat goed vooraan in het veld. Er werd weer flink onderling gestreden. Kevin Mijwaart lag iets voor Finn, maar crashte. Kevin was oké en zijn motor was goed genoeg om mee door te rijden. De tweede race was er één met veel meer crashes. Bij één van de crashes bleef er een motor op de baan liggen. (coureur gelukkig in orde) De rode vlag werd gezwaaid en het was afwachten of er een re-start kwam of niet. Deze kwam! Iedereen moest op de grid zijn positie innemen zoals ze geëindigd waren in de 7e ronde en vandaaruit werd er gestart. Balen voor Finn, want Kevin Mijwaart lag na zijn val zo’n 35 seconden achter Finn en kon nu met een goede start weer vlak bij Finn komen, wat ook gebeurde. Na weer een flinke strijd, kon Finn als tweede van de Yamaha R3 cup over de finishlijn komen, met Kevin op de 5e plaats. Kevin kreeg ook nog een tijdstraf van 20 seconden, omdat hij bij de startopstelling zijn motor gekeerd heeft op de baan. Hierdoor zakte Kevin naar de 8e plaats in de R3 cup, waardoor Finn 12 punten meer kreeg in deze race dan hem.

Eindresultaat van dit weekend is dan ook dat het gat in het eindklassement tussen de nummer 1 (Finn) en de nummer 2 (Kevin) nog steeds even groot is. Jeffrey Buis heeft dit weekend goede zaken gedaan, maar is geen bedreiging voor het kampioenschap. Finn is er alert op geworden dat hij zich moet blijven focussen. De laatste twee races op Hockenheim worden beslissend voor het kampioenschap. Spannend dus.

Gamma Racingday 2018

Gamma Racingday 18 en 19 augustus:

De rijders van de Yamaha R3 cup hadden het weekend van 18 en 19 augustus minder tijd om zich voor te bereiden op de race dan tijdens een ander evenement. Er werden op zaterdag twee kwalificaties verreden, gevolgd een race op zondag. Om alvast goed voorbereid te zijn, had Finn anderhalf week voor dit evenement een dagje op Assen getraind, wat positief uitpakte.

Zaterdagochtend om 8.00 uur was de eerste kwalificatie voor Finn. De baan temperatuur was nog laag, dus de verwachting was dat de tijden die gezet zouden worden later op de ochtend in de tweede kwalificatie verbeterd zouden worden. Niettemin was het belangrijk om een goede tijd neer te zetten en de juiste afstelling te vinden.

Finn ging goed van start. Hij was er dit weekend op gebrand om de race te winnen, daar de nummer twee in het klassement hem nadert in de puntenstand van het klassement. Finn wist zich met oude banden als vierde te kwalificeren. Natuurlijk was hij daar niet tevreden mee. Verder stonden de settings niet optimaal. De banden werden verwisseld en de giering aangepast.

De tweede kwalificatie was om 10.45 uur. Finn pakte al snel de eerste plaats, maar verloor die aan Vasco van der Valk, die bij Finn in de slipstream meeging en daardoor een tiende seconde voor hem eindigde. Niettemin een goede uitgangspositie voor Finn. Finn was tevreden. De motor voelde goed en hij had vertrouwen in de race.

Zondag trok de Yamaha tent veel bekijks van bezoekers. Er werden rond de 100.000 bezoekers verwacht en velen van hen bezochten de paddock.

Om 13.52 uur ging de race van start. Na de eerste ronde lagen Finn de Bruin en zijn concurrent Kevin Mijwaart een klein stukje voor op de rest. Spannend dus. Bij de tweede doorkomst lag Finn aan kop met een kleine voorsprong op een groepje van vijf daarachter. Finn wist de gehele race een kleine voorsprong te behouden terwijl er achter hem onderling flink werd gestreden. Drie ronden voor het einde kwam de groep dichter bij Finn. Dat lag in de lijn der verwachting, daar die groep slipstreamend snelle tijden kon rijden, terwijl Finn eigenlijk in z’n eentje zijn rondetijden zette. In de voorlaatste ronde verschoof Finn naar de tweede plaats. In de laatste ronde werd er onderling flink gevochten. Finn probeerde Jeffrey Buis, de koploper, nog te passeren, maar moest hem op 44 duizendste van een seconde voor laten gaan. Niettemin deed Finn goede zaken voor het klassement. Hij wist de nummer 2, Kevin Mijwaart, achter hem te laten en loopt weer vier punten op hem uit. Hij heeft zijn koppositie in het klassement dus weer verstevigd.

 

Er zijn nog vier races te verrijden in de Yamaha R3 cup.

De eerstvolgende is in het weekend van 8 en 9 september tijdens het IDM op Assen. De laatste twee zijn op 29 en 30 september op het circuit van Hockenheim.

Sachsenring Duitse Supersport 300

Afgelopen weekend, 13-14 en 15 juli, reed Finn met een wildcard mee met de Duitse Supersport 300. Voor dit evenement waren er door Frank Mos van Mobu motors enkele aanpassingen gedaan aan de motor , zodat Finn goed mee zou kunnen komen met de Supersport motoren, waaronder enkele WK rijders. Al met al had de motor 4pk meer dan normaal, tussen 11000 en 12000 RPM. Voor de Yamaha R3 cup gelden er andere voorschriften en rijdt Finn met een standaard motor. Tijdens dit evenement reed ook de Duitse ADAC Junior cup. Dat is een KTM RC-390 klasse.

Vrijdagmiddag aan het einde van de dag was pas de eerste vrije training. Al meteen bleek dat Finn goed mee kon komen met de supersport motoren. Hij kon mooi aansluiting vinden bij de twee Duitse WK rijders Jan-Ohle Jähnig en Max Kappler en IDM Supersport rijder Toni Erhard. Wel bleek dat de tandwiel verhouding nog niet goed was en de motor, vooral in het middengebied, nog wat PK’s te kort kwam ten opzichte van de KTM’s. Dit was vooral te merken bij bocht uit accelereren. De tandwielverhouding werd aangepast voor de eerste kwalificatie, die 55 minuten na de vrije training begon. Verder moesten er nieuwe banden op, want deze begonnen te glijden. Even hard werken dus voor de monteurs Martin de Bruin en Peter Spoolder. Jasper Iwema, manager van het Pearle Gebben Raceteam, was dit weekend ook aanwezig op de motoGP, als begeleider van motoGP coureur Scott Redding. Iwema had de vrije training naast de baan gevolgd en kwam langs om Finn nog wat tips te geven.

De eerste kwalificatie ging heel goed. Finn wist een tijd lang de tweede plaats te houden achter Jähnig, maar moest uiteindelijk Kappler en Erhad voor laten gaan. Het verschil tussen de nummer 1 en 4 was maar 1,3 seconden. Het veld daarachter lag 2,5 seconden achter op nummer 4, Finn.

Voor de tweede kwalificatie werd de motor weer anders gezet. Andere tandwielen, zodat de motor nog korter zou worden en beter de bocht kon aansnijden. Doel van de tweede kwalificatie was om deze setting te proberen. Het was belangrijk om uit te vinden of Finn door krappere bochten te kunnen nemen, beter mee zou kunnen komen met jähnig. De verwachting was dat niemand de vierde tijd van Finn in de tweede kwalificatie zou kunnen verbeteren en als dat zou gebeuren, zou Finn toch van de tweede startrij vertrekken, waar hij met zijn vierde plaats ook stond.

In de tweede kwalificatie wist Finn zijn tijd iets te verbeteren, net als alle andere coureurs. Er veranderde echter niets in de top 5 van het klassement, dus Finn startte zondag zijn race vanaf plek 4.

Finn ging na de start goed mee met de WK rijders. Ze kwamen in een groep van 4 door. Finn zat op de vierde plaats, vlak achter Max Kappler. Kappler maakte op een gegeven moment een foutje waardoor hij en Finn de aansluiting verloren met de nummers 1 en 2, Jan-Ole Jähnig en Toni Erhard. Finn kon echter dicht bij Kappler blijven. Totdat ze achterblijvers moesten inhalen. Kappler kwam daar iets makkerlijker voorbij dan Finn. Toen liep het verschil met de nummer 3 al snel op tot 4 seconden. In de laatste ronde wist Finn dit nog dicht te rijden tot 2 seconden. Helaas was de race toen al voorbij. Nog een ronde langer en wie weet?…

De nummer 5 van de wedstrijd volgde op 15 seconden achterstand. Finn heeft genoten van de wedstrijd, kon het tempo volgen van de WK rijders, maar helaas verloor hij de aansluiting. Niettemin heeft hij uitstekend gepresteerd.

Races op Zolder

Het weekend van 6 t/m 8 juli stonden er twee wedstrijden op het circuit van Zolder op het programma. Er werd door de Yamaha R3 cup gereden samen met het IDM Supersport 300. Weer een evenement met gecombineerde klasses.
Vrijdag waren er vrije trainingen en dat ging vrij goed. Finn was nog niet helemaal tevreden, maar zette een goede tijd neer.
Zaterdag waren de kwalificaties. De eerste ging redelijk. Finn zette de zevende tijd algemeen en de tweede tijd van de R3 cup, achter teamgenoot Kevin Mijwaart. Dit was niet helemaal zoals Finn het wilde, dus werk aan de winkel voor kwalificatie twee. Na overleg met de nieuwe teammanager van het Pearle Gebben Raceteam, voormalig GP coureur Jasper Iwema, werd besloten de settings aan te passen. De bedoeling was om deze in de tweede kwalificatie uit te proberen, maar helaas ging Finn in de eerste ronde onderuit en kon niet verder rijden. Finn had een zere nek en spierpijn en van de motor moest allerlei kuipwerk, de voorvorkpoten en andere onderdelen worden vervangen. De helm, gesponsord door Motoport Hippolytushoef, was ook afgeschreven. Het pak moest ook hier en daar hersteld worden.
Tot ’s avonds laat is er aan de motor gesleuteld om deze klaar te krijgen voor de wedstrijden van zondag. Dat lukte.
Zondagochtend in de warm-up kon Finn de nieuwe settings uitproberen. Het voelde goed. Klaar voor de races dus.

De eerste race was heel spannend. Vlak na de start lag Finn op een achtste plaats. Hij had dus wat inhaalwerk te doen. Dat lukte goed. Teamgenoot Kevin Mijwaart had een goede start en lag een stukje voor, maar langzaam maar zeker kwam Finn dichterbij en ontstond er een groep van ongeveer zes rijders waarin flink gestreden werd. Het was stuivertje wisselen. Zo lag Finn eerste om even later weer vijf plaatsen achter te liggen. De laatste ronde ging Kevin als eerste de eerste bocht in. Er werd flink gestreden. Finn en Kevin gingen tegelijk de laatste bocht in. Kevin wist net iets sneller over de streep te komen. Kevin Mijwaart dus eerste, Finn de Bruin tweede en Thom Molenaar derde.

De tweede race lag Finn na de eerste twee ronden 2,5 seconden achter de nummer 1. Hij had dus wat goed te maken. Langzaamaan pakte Finn iedere ronde een beetje winst en liep op de nummer 1 in. Hij had zelfs de snelste raceronde van de R3 cup neergezet. Vanaf toen werd er door Finn gestreden met Kevin Mijwaart en IDM rijder Milan Merkelbach. De laatste ronde kwam Finn op kop door. Helaas moest hij een plek weggeven in de strijd die volgde. Hij kwam als tweede Yamaha R3 cup rijder over de streep. Het podium was hetzelfde als in de eerste race. Finn baalde dat hij weer, net als in de eerste race, de eerste plaats misliep.

2 races tijdens de Dutch TT

In het weekend van 29 juni t/m 1 juli had Finn twee wedstrijden in de Yamaha R3 cup tijdens de Dutch TT van Assen. De wedstrijden werden gereden samen met de Dutch Supersport 300. De supersport motoren hebben meer vermogen, dus het lag niet in de verwachting dat Finn in het algemeen klassement een podiumplaats zou behalen. Wel was het doel om eerste van de R3 cup te worden en zo hoog mogelijk in het algemeen klassement te eindigen. Dat tweede moest alleen niet ten koste gaan van de eerste doelstelling: de leiding behouden in de R3 cup.
Het PearleGebben Racingteam had dit weekend groots uitgepakt. Net als anders was de VIPbox geopend, maar bij de tent op de paddock was een groot terras neergezet om sponsoren en belangstellenden te ontvangen.
Vrijdag tussen de middag werd de vrije training gereden. Finn kon al snel een goede tijd neerzetten. De settings van zijn motor bleken goed te staan. Dit gaf hoop voor de kwalificaties later op die middag.
Tijdens de kwalificaties ging Finn meteen goed van start. Hij zette een zelfde tijd als tussen de middag neer en ging daarna alleen maar sneller. Dit resulteerde in een 7e startplaats op de grid, als eerste van de Yamaha R3 cup.
Zaterdagmiddag was het lang wachten tot de race begon. Deze was pas om 18.00 uur. Halverwege de middag mochten wij Finn zijn mentor ontvangen, Peter ter Burg, van Lyceum aan Zee. Deze kwam samen met zijn zoon kijken wat een racedag voor Finn inhoudt. Hij heeft Finn de afgelopen twee jaar geweldig begeleid en gezorgd voor een goede afstemming tussen school en Finn zijn sport. Mede door zijn grote inzet is Finn geslaagd voor zijn HAVO diploma.
De eerst race kon Finn niet meteen aansluiten bij de snellere supersport motoren. Wel zat hij in een groepje met wat langzamere supersport motoren. Finn had daar tijdens de race wel wat last van. Het groepje van vier wisselde regelmatig van positie, waardoor Finn niet lekker zijn ritme kon behouden. Desondanks liep de voorsprong die Finn had op de nummer 2 van de R3 cup, Kevin Mijwaart, langzaam maar zeker uit. Op het moment dat Finn 6 seconden voorsprong had, trok hij zich bewust terug uit de strijd binnen zijn groepje. In de laatste ronde maakte één supersport motor en foutje in een bocht en kon Finn er langs. Hij kwam als 9e algemeen over de finish en als 1e in de R3 cup met 13 seconden voorsprong op de nummer 2 van de R3 cup, teamgenoot Kevin Mijwaart.
Na afloop werden de nummers 1,2 en 3 van de Dutch supersport 300 en van de Yamaha R3 cup technisch gecontroleerd. Daar bleken de motoren van de nummers 2 en 3, van het algemeen klassement, technisch niet in orde te zijn en werden gediskwalificeerd. Daardoor schoof Finn op naar de 7e plek in het algemeen klassement.
De tweede race verliep niet geheel zoals Finn gewenst had. Hij kwam in een groepje van 6 man terecht waarvan er 3 (inclusief Finn) streden voor de hoogste podiumplaats in de R3 cup.
Finn is als derde hiervan geëindigd en vertelde achteraf dat er meer in had gezeten, maar hij het zichzelf kwalijk nam er niet volledig voor gestreden te hebben.

Derde evenement Yamaha R3 cup Mettet

Vrijdagmiddag na het laatste examen van Finn, zijn we vertrokken naar Mettet. Rond half negen waren we op het circuit.

Zaterdagochtend begon de eerste kwalificatie om 10.15 uur. De motor was thuis zo afgesteld, zoals Finn en Martin dachten dat hij geschikt was voor dit circuit. Finn reed een goede kwalificatie. Hij behaalde de tweede tijd, maar dat was niet de tijd die hij in gedachten had. Finn reed met nieuwe laarzen, maar die zaten niet lekker. Hij bleef er mee haken, dus in de kwalificatie even de pitstraat in gereden en laarzen verwisseld. Verder was de motor erg onrustig en gedroeg zich niet zoals verwacht.

Een tweede tijd was goed, maar Martin en Finn hadden, na overleg, toch besloten om de settings te veranderen. Ook de clipons werden verwisseld. (dat zijn de losse stuurhelften)

De tweede  kwalificatie werd verreden om 12.20 uur. Het was toen al erg warm, zo’n 26 graden. Finn wist zijn tijd te verbeteren, maar teamgenoot Kevin Mijwaart, verbeterde zijn tijd ook weer, doordat hij de slipstream pakte van Finn. Uiteindelijk was Kevin als eerste gekwalificeerd en Finn als tweede. Beiden lieten een goede racepace zien. Ze reden continu rondjes van 1.13, terwijl dat bij de rest van de deelnemers niet zo was. Dat gaf vertrouwen voor de wedstrijd.

Om 16.00 uur ging de race van start. De baantemperatuur was erg hoog, 49 graden. Finn had een matige start en kwam als tweede de bocht door, achter Kevin Mijwaart. Al snel wist hij Kevin in te halen en lag hij aan de leiding. Finn en Kevin lagen de hele race door dicht bij elkaar. Dan weer 0,2 seconden verschil en dan weer 0,8 seconden. Wel reden ze samen de rest van het veld op steeds grotere achterstand. In de laatste ronde ging Kevin Finn voorbij, waarna Finn al iets later Kevin weer voorbij kon gaan. Finn kwam als eerste de laatste bocht uit, maar het rechte stuk  tot de finish was nog lang. Bijna kon Kevin Finn in de slipstream voorbij, maar Finn pakte toch de overwinning, nipt voor Kevin. Het verschil was 0,066 seconden. Nummer 3 kwam 10 seconden later over de streep.

Zondagmiddag om 16.20 uur was pas race twee. De ochtend werd gebruikt om alvast wat op te ruimen en in de middag werd er eerst door het team naar de WSBK gekeken. PearleGebben teamgenoot Dennis Koopman rijdt daar mee in de supersport 300 klasse en Michael van der Mark had zaterdag al goed gepresteerd. Nu er tijd voor was, wilden de mannen de races zoveel mogelijk zien.

De hele dag zag het er al bewolkt uit en er was regen en onweer voorspeld. De weerberichten werden goed in de gaten gehouden, om zo nodig op tijd naar regenbanden over te gaan.

Het bleef gelukkig droog. De tweede rac was ongeveer een herhaling van de eerste race. Met dit verschil dat er achter Finn een groepje van vier man zat, waarin flink werd gestreden. Het bleef wel spannend, maar Finn heeft de hele race op kop gelegen vanaf twee bochten na de start.

Er was dus een dubbel podium voor Finn. Teamgenoot Kevin Mijwaart werd twee maal tweede.

 Imponerende zege de Bruin in Yamaha R3 cup

28 en 29 april 2018                  

Finn de Bruin heeft uitstekend gepresteerd tijdens de races op het circuit van Oschersleben in Duitsland. De Yamaha R3 cup reed hier samen met het IDM. Het IDM hanteert andere regels, zo mogen de motoren bijvoorbeeld meer vermogen dan in de Yamaha R3 cup, waar ze met standaard motoren rijden.

De vrije trainingen van vrijdag verliepen al positief. De Bruin kon een tijd neerzetten die hij vorig jaar in de kwalificaties pas neerzette. De eerste kwalificatie verliep ook prima. De Bruin kon een zevende tijd in het gezamenlijke klassement neerzetten en werd eerste in de Yamaha R3 cup. Na de eerste kwalificatie werd er aan de motor gesleuteld, omdat die instabiel voelde. In de tweede kwalificatie bleek dit een goede zet te zijn. Wel bleek dat de motoren van het IDM duidelijk meer vermogen hadden, want de Yamaha van de Bruin kon hen niet voorbij in de slipstream. Ze reden zo van hem weg. Trainer Joey Litjens heeft Finn nog een enkele aanwijzing gegeven om nog sneller te kunnen gaan.

De eerste wedstrijd ging Finn goed van start van een zevende plek. Hij was in duel met een aantal IDM rijders. Al snel had hij enkele seconden voor op de nummers 2 en 3 van de Yamaha R3 cup. Toen hij dit door had, heeft hij heel bekeken de race uitgereden en heeft niets geriskeerd in het gevecht met de IDM rijders. Hij eindigde op de 6e plek overall en 1e in de Yamaha R3 cup, met 10 seconden voorsprong op de volgende Yamaha R3 cup rijder.

De tweede race was eigenlijk hetzelfde verhaal. Finn is toen al eerder op safe gaan rijden en eindigde als 8e in het gezamenlijke klassement en als 1e in de Yamaha R3 cup. Erg sterk gereden van de Bruin dus. Trainer Joey Litjens, zelf ex-coureur, was onder de indruk. Hij heeft zelden iemand zo sterk en gedreven zien rijden.

De Bruin staat nu dus stevig aan kop in het klassement. Mede doordat Jeffrey Buis, waar hij gezamenlijk de leiding mee had in het klassement, in de eerste wedstrijd gediskwalificeerd werd, doordat zijn motor niet voldeed aan het technisch reglement.

Race-evenement op Croix-en-Ternois

13 t/m 15 april 2018

Donderdag arriveerden Martin en Finn de Bruin na een drukke voorbereiding op Croix-en-Ternois voor het eerste raceweekend in de Yamaha R3 cup. De voorbereidingen voor dit weekend waren nog druk. Het nieuwe Gimoto racepak moest nog opgehaald bij Casco Sportivo en het motorblok moest nog gerepareerd worden, nadat het tijdens de voorjaarstraining op Lédenon, in Frankrijk, lek was geraakt. Niettemin waren ze er klaar voor.

Vrijdag begon De Bruin, met een dag vol vrije trainingen, op een natte baan. De regenbanden gingen er de eerste sessie onder en vanaf de tweede sessie werd er, op een opdrogende baan, met slicks gereden. In de ochtend ging het redelijk. De Bruin zat nog 4 seconden van zijn streeftijd af. In de middag werd het weer beter en werden de tijden verbeterd. Dit mede doordat de gearing werd aangepast.

Zaterdagochtend werd de eerste kwalificatie vanwege de mist uitgesteld. Toen het weer beter werd, ging deze dan uiteindelijk van start. Door een goede samenwerking van De Bruin met zijn teamgenoot bij het PearleGebben Racing Team, Kevin Mijwaart, kon De Bruin zich als tweede kwalificeren. Hij moest Mijwaart voor laten gaan. Een goede prestatie van De Bruin, die niet graag op Croix-en-Ternois rijdt.

Zaterdagmiddag werd de tweede kwalificatie verreden. De Bruin wist weer een tweede plek te bemachtigen achter Mijwaart. De laatste vijf ronden van de kwalificatie had hij alleen gereden en laten zien dat zijn racepace goed was. Hij bleef rondjes van 59 seconden rijden.

Zondagochtend had De Bruin tijdens de eerste wedstrijd een slechte start. Hij maakte een wheelie en mistte daardoor de aansluiting bij Mijwaart en Jeffrey Buis, de nummers één en drie van de kwalificatie. Twee ronden lang was hij met twee andere coureurs verwikkelt in een strijd om de derde plek. Toen hij ze eenmaal voorbij was, reed hij bij ze weg.  Deze wist hij uiteindelijk te bemachtigen, maar toen lag hij al 5 seconden achter op Mijwaart en Buis. Uiteindelijk wist hij als derde over de streep te komen.

Zondagmiddag werd de tweede wedstrijd wederom 20 minuten uitgesteld. De Bruin voelde zich goed en ging redelijk goed van start. Na de eerste ronde wist hij de kop te pakken, gevolgd door Mijwaart. Langzaam trokken ze met zijn tweeën een gaatje. De Bruin bleef tot drie ronden voor het einde aan kop rijden, maar doordat de Bruin een foutje maakte in de laatste bocht en iets wijd ging, werd hij voorbij gegaan door Mijwaart.  Even later kwam de Bruin uit de slipstream van Mijwaart, maar die remde later en hield zijn positie. De laatste ronde pakte de Bruin een slipstream en reed Mijwaart voorbij. De rest van deze ronde heeft de Bruin verdedigend gereden en kon Mijwaart hem niet meer voorbij komen. Zo  pakte de Bruin de  overwinning. Gevolgd door Mijwaart en een seconde of 5 daarachter Jeffrey Buis.

“Het is nog steeds niet een favoriet circuit van mij. Er zitten veel hobbels in en het is erg kort. Daar hou ik niet van”, aldus de Bruin.

Deze uitslag betekent dat de Bruin en Buis gedeeld eerste plaats bezetten in het klassement in de Yamaha R3 cup, met daarachter Mijwaart op één punt achterstand.

De Bruin voelde zich het hele weekend sterk en de samenwerking in het Pearle Gebben Raceteam met de nieuwe coureur, Kevin Mijwaart, bevalt uitstekend. De sfeer in het team is erg goed. Over twee weken volgen de volgende wedstrijden op het circuit van Oschersleben in Duitsland.

Eerste race evenement Yamaha R3 cup Croix-en-Ternois

Vandaag zijn Martin en Finn naar Croix-en-Ternois vertrokken voor de eerste twee wedstrijden in de Yamaha R3 cup.

Vrijdag 13 april is de gehele dag bestemd voor vrije trainingen. Het doel van deze trainingen is om de motor goed af te stellen voor dit circuit. Finn rijdt dit jaar met andere voor- en achterveren dan vorig jaar, dus dit afstellen is zeker nodig.

Zaterdag vinden er twee kwalificaties plaats, die zondag worden afgesloten met twee wedstrijden.

Voorjaarstraining op het circuit van Lédenon

Afgelopen woensdag 28 maart gingen mijn vader en ik op weg naar het circuit van Lédenon wat in zuid Frankrijk ligt. We reden de eerste helft de woensdag avond al en gingen ergens bij een tankstation overnachten. Donderdagmorgen hebben we de tweede helft gereden en we kwamen rond 17.00 uur op het circuit aan. Hier moesten we eerst wachten op een man van het circuit voor een vaste wateraansluiting. Toen we al een uur hadden gewacht en hadden ingeschreven besloten we om op die plek te blijven staan ook al hadden we geen water voor de trailer. We begonnen met het opbouwen van de tent en we waren om 21.00 klaar. Erik was ondertussen bezig met eten en om 22.30 lag ik in bed. Ik kon maar niet in slaap komen, omdat ik zoveel zin had om te rijden.

De volgende dag moesten we om 8.00 de motor keuren op het geluid en daarna gingen we nog wat ontbijten. De eerste sessie was het heel erg wennen aan het circuit. De allereerste rond die ik reed vond ik best wel spannend. Ik ging na een bocht naar links al sturen om naar rechts te gaan, want ik dacht dat er een bocht naar rechts zou komen. Toen ik eenmaal de baan weer kon zien zag ik dat er niet een bocht naar rechts kwam, maar een recht stuk. Ik kon de motor nog net snel genoeg terug sturen om niet van de baan te raken en reed de rest van de ronde maar heel rustig aan. De opvolgende sessies wist ik een beetje hoe de baan liep en ging ik letten op lijnen en versnellingen. Ook hielp de wind niet erg mee, want overal op het circuit voelde je de hele motor bewegen door de windstoten. Aan het einde van de dag begon het nog even hard te regenen en waren de sessies niet meer nuttig. De baan was open voor iedereen die wilde rijden en dit waren niet veel mensen. Kevin en ik konden zo op een rustige baan een goed gevoel krijgen in de regen. Ook een goede manier om de baan even rustiger te bekijken. Ik had een goed gevoel met de motor zowel in het droog als in de regen en had veel zin in de volgende dag. Na een heerlijke avondmaaltijd, klaargemaakt door Erik, gingen we nog evalueren en daarna was het alweer tijd om te slapen.

Voor dag 2 had ik als doel om een rondetijd van 1.37 te rijden. Als dit was gelukt, zou ik toch iets aan de vering moeten voelen. Nu ik de baan al kende, precies wist welke versnellingen en welke lijn ik moest nemen, zou dat niet heel moeilijk moeten zijn. Gedurende de dag kwam ik steeds dichter bij die 1.37 en in de derde sessie reed ik een 1.37.9. Na deze sessie werden de groepen opnieuw ingedeeld zoals ze vrijdag ook deden en Kevin en ik kwamen in dezelfde groep te rijden. We zaten beide in de 1 na snelste groep, maar de mensen om ons heen reden niet hard vergeleken met ons. Ze zaten ons dan ook de laatste 3 sessies heel erg in de weg te rijden. Zo erg dat ik een paar keer bijna tegen een ander aan zat. Je kon merken dat de andere rijders het niet konden hebben dat een paar 300-tjes ze buitenom voorbij kwamen. Ze slingerden de hele baan over, keken achterom en sneden ons af. Elke keer dat dit gebeurde gingen Kevin en ik de pitsstraat door om vrij baan te zoeken. Zo konden we toch een paar rondjes knallen. Ik eindigde de dag met een 1.37.6 en was hier tevreden mee.

We merkten dat de voetpakking begon te lekken en besloten de laatste dag maar 4 sessies in plaats van 6 te rijden. Ook hadden we een grote verandering aan de voorvering gemaakt. Dit deden we om gewoon even te testen. De dag begon zonnig en zou ook zonnig blijven. Er zou niet heel veel wind staan, dus een ideale dag om te testen en een echt goede rondetijd te rijden. De eerste sessie die we reden had ik niet een goed gevoel met de voorkant. Ik had elke bocht het gevoel alsof de motor ineens weg kon glijden. Toch kon ik een rondetijd van 1.38 rijden. Voor de tweede sessie hadden we wat kleine aanpassingen gedaan en ik merkte het verschil gelijk. Het gevoel wat ik de eerste sessie had was meteen verdwenen en ik had het gevoel alsof ik kon pushen. Dit deed ik dus ook en ik reed een rondetijd van 1.36.9. Vanwege het verkeer kon ik verder niet door pushen. Ik had het gevoel dat we met nog wat aanpassingen misschien wel de 1.35 konden halen. De derde sessie wilde ik dit dus ook gelijk proberen, maar door een crash kwam er een rode vlag en de sessie werd afgelast. Erg jammer aangezien ik maar 4 sessies zou rijden. De vierde en voor mij dus laatste sessie ging ik 100% gefocust de baan op. Ik had continu 1 of 2 sectoren vrij baan, maar dan kwam ik toch halverwege de ronde weer andere rijders tegen die gewoon stapvoets de bocht door gingen. Zo kon ik dus niet sneller dan 1.37.2 rijden. Mijn ideale tijd gaf aan dat ik met alle snelste sectoren bij elkaar opgeteld een 1.36.3 had kunnen rijden.

Erg jammer dat het er niet uit is gekomen, maar het geeft wel aan dat het gevoel met de motor goed is en dat ik deze winter niet achteruit ben gegaan! Ook de ervaring met het team was weer zeer positief. Iedereen werkte goed samen, er werden genoeg maar niet te veel grapjes gemaakt en alles was weer goed verzorgt! Nu op naar het eerste evenement van de cup op Croix waar we zullen zien waar we staan in het nieuwe R3 veld!

Finn