Derde evenement Yamaha R3 cup Mettet

Vrijdagmiddag na het laatste examen van Finn, zijn we vertrokken naar Mettet. Rond half negen waren we op het circuit.

Zaterdagochtend begon de eerste kwalificatie om 10.15 uur. De motor was thuis zo afgesteld, zoals Finn en Martin dachten dat hij geschikt was voor dit circuit. Finn reed een goede kwalificatie. Hij behaalde de tweede tijd, maar dat was niet de tijd die hij in gedachten had. Finn reed met nieuwe laarzen, maar die zaten niet lekker. Hij bleef er mee haken, dus in de kwalificatie even de pitstraat in gereden en laarzen verwisseld. Verder was de motor erg onrustig en gedroeg zich niet zoals verwacht.

Een tweede tijd was goed, maar Martin en Finn hadden, na overleg, toch besloten om de settings te veranderen. Ook de clipons werden verwisseld. (dat zijn de losse stuurhelften)

De tweede  kwalificatie werd verreden om 12.20 uur. Het was toen al erg warm, zo’n 26 graden. Finn wist zijn tijd te verbeteren, maar teamgenoot Kevin Mijwaart, verbeterde zijn tijd ook weer, doordat hij de slipstream pakte van Finn. Uiteindelijk was Kevin als eerste gekwalificeerd en Finn als tweede. Beiden lieten een goede racepace zien. Ze reden continu rondjes van 1.13, terwijl dat bij de rest van de deelnemers niet zo was. Dat gaf vertrouwen voor de wedstrijd.

Om 16.00 uur ging de race van start. De baantemperatuur was erg hoog, 49 graden. Finn had een matige start en kwam als tweede de bocht door, achter Kevin Mijwaart. Al snel wist hij Kevin in te halen en lag hij aan de leiding. Finn en Kevin lagen de hele race door dicht bij elkaar. Dan weer 0,2 seconden verschil en dan weer 0,8 seconden. Wel reden ze samen de rest van het veld op steeds grotere achterstand. In de laatste ronde ging Kevin Finn voorbij, waarna Finn al iets later Kevin weer voorbij kon gaan. Finn kwam als eerste de laatste bocht uit, maar het rechte stuk  tot de finish was nog lang. Bijna kon Kevin Finn in de slipstream voorbij, maar Finn pakte toch de overwinning, nipt voor Kevin. Het verschil was 0,066 seconden. Nummer 3 kwam 10 seconden later over de streep.

Zondagmiddag om 16.20 uur was pas race twee. De ochtend werd gebruikt om alvast wat op te ruimen en in de middag werd er eerst door het team naar de WSBK gekeken. PearleGebben teamgenoot Dennis Koopman rijdt daar mee in de supersport 300 klasse en Michael van der Mark had zaterdag al goed gepresteerd. Nu er tijd voor was, wilden de mannen de races zoveel mogelijk zien.

De hele dag zag het er al bewolkt uit en er was regen en onweer voorspeld. De weerberichten werden goed in de gaten gehouden, om zo nodig op tijd naar regenbanden over te gaan.

Het bleef gelukkig droog. De tweede rac was ongeveer een herhaling van de eerste race. Met dit verschil dat er achter Finn een groepje van vier man zat, waarin flink werd gestreden. Het bleef wel spannend, maar Finn heeft de hele race op kop gelegen vanaf twee bochten na de start.

Er was dus een dubbel podium voor Finn. Teamgenoot Kevin Mijwaart werd twee maal tweede.

 Imponerende zege de Bruin in Yamaha R3 cup

28 en 29 april 2018                  

Finn de Bruin heeft uitstekend gepresteerd tijdens de races op het circuit van Oschersleben in Duitsland. De Yamaha R3 cup reed hier samen met het IDM. Het IDM hanteert andere regels, zo mogen de motoren bijvoorbeeld meer vermogen dan in de Yamaha R3 cup, waar ze met standaard motoren rijden.

De vrije trainingen van vrijdag verliepen al positief. De Bruin kon een tijd neerzetten die hij vorig jaar in de kwalificaties pas neerzette. De eerste kwalificatie verliep ook prima. De Bruin kon een zevende tijd in het gezamenlijke klassement neerzetten en werd eerste in de Yamaha R3 cup. Na de eerste kwalificatie werd er aan de motor gesleuteld, omdat die instabiel voelde. In de tweede kwalificatie bleek dit een goede zet te zijn. Wel bleek dat de motoren van het IDM duidelijk meer vermogen hadden, want de Yamaha van de Bruin kon hen niet voorbij in de slipstream. Ze reden zo van hem weg. Trainer Joey Litjens heeft Finn nog een enkele aanwijzing gegeven om nog sneller te kunnen gaan.

De eerste wedstrijd ging Finn goed van start van een zevende plek. Hij was in duel met een aantal IDM rijders. Al snel had hij enkele seconden voor op de nummers 2 en 3 van de Yamaha R3 cup. Toen hij dit door had, heeft hij heel bekeken de race uitgereden en heeft niets geriskeerd in het gevecht met de IDM rijders. Hij eindigde op de 6e plek overall en 1e in de Yamaha R3 cup, met 10 seconden voorsprong op de volgende Yamaha R3 cup rijder.

De tweede race was eigenlijk hetzelfde verhaal. Finn is toen al eerder op safe gaan rijden en eindigde als 8e in het gezamenlijke klassement en als 1e in de Yamaha R3 cup. Erg sterk gereden van de Bruin dus. Trainer Joey Litjens, zelf ex-coureur, was onder de indruk. Hij heeft zelden iemand zo sterk en gedreven zien rijden.

De Bruin staat nu dus stevig aan kop in het klassement. Mede doordat Jeffrey Buis, waar hij gezamenlijk de leiding mee had in het klassement, in de eerste wedstrijd gediskwalificeerd werd, doordat zijn motor niet voldeed aan het technisch reglement.

Race-evenement op Croix-en-Ternois

13 t/m 15 april 2018

Donderdag arriveerden Martin en Finn de Bruin na een drukke voorbereiding op Croix-en-Ternois voor het eerste raceweekend in de Yamaha R3 cup. De voorbereidingen voor dit weekend waren nog druk. Het nieuwe Gimoto racepak moest nog opgehaald bij Casco Sportivo en het motorblok moest nog gerepareerd worden, nadat het tijdens de voorjaarstraining op Lédenon, in Frankrijk, lek was geraakt. Niettemin waren ze er klaar voor.

Vrijdag begon De Bruin, met een dag vol vrije trainingen, op een natte baan. De regenbanden gingen er de eerste sessie onder en vanaf de tweede sessie werd er, op een opdrogende baan, met slicks gereden. In de ochtend ging het redelijk. De Bruin zat nog 4 seconden van zijn streeftijd af. In de middag werd het weer beter en werden de tijden verbeterd. Dit mede doordat de gearing werd aangepast.

Zaterdagochtend werd de eerste kwalificatie vanwege de mist uitgesteld. Toen het weer beter werd, ging deze dan uiteindelijk van start. Door een goede samenwerking van De Bruin met zijn teamgenoot bij het PearleGebben Racing Team, Kevin Mijwaart, kon De Bruin zich als tweede kwalificeren. Hij moest Mijwaart voor laten gaan. Een goede prestatie van De Bruin, die niet graag op Croix-en-Ternois rijdt.

Zaterdagmiddag werd de tweede kwalificatie verreden. De Bruin wist weer een tweede plek te bemachtigen achter Mijwaart. De laatste vijf ronden van de kwalificatie had hij alleen gereden en laten zien dat zijn racepace goed was. Hij bleef rondjes van 59 seconden rijden.

Zondagochtend had De Bruin tijdens de eerste wedstrijd een slechte start. Hij maakte een wheelie en mistte daardoor de aansluiting bij Mijwaart en Jeffrey Buis, de nummers één en drie van de kwalificatie. Twee ronden lang was hij met twee andere coureurs verwikkelt in een strijd om de derde plek. Toen hij ze eenmaal voorbij was, reed hij bij ze weg.  Deze wist hij uiteindelijk te bemachtigen, maar toen lag hij al 5 seconden achter op Mijwaart en Buis. Uiteindelijk wist hij als derde over de streep te komen.

Zondagmiddag werd de tweede wedstrijd wederom 20 minuten uitgesteld. De Bruin voelde zich goed en ging redelijk goed van start. Na de eerste ronde wist hij de kop te pakken, gevolgd door Mijwaart. Langzaam trokken ze met zijn tweeën een gaatje. De Bruin bleef tot drie ronden voor het einde aan kop rijden, maar doordat de Bruin een foutje maakte in de laatste bocht en iets wijd ging, werd hij voorbij gegaan door Mijwaart.  Even later kwam de Bruin uit de slipstream van Mijwaart, maar die remde later en hield zijn positie. De laatste ronde pakte de Bruin een slipstream en reed Mijwaart voorbij. De rest van deze ronde heeft de Bruin verdedigend gereden en kon Mijwaart hem niet meer voorbij komen. Zo  pakte de Bruin de  overwinning. Gevolgd door Mijwaart en een seconde of 5 daarachter Jeffrey Buis.

“Het is nog steeds niet een favoriet circuit van mij. Er zitten veel hobbels in en het is erg kort. Daar hou ik niet van”, aldus de Bruin.

Deze uitslag betekent dat de Bruin en Buis gedeeld eerste plaats bezetten in het klassement in de Yamaha R3 cup, met daarachter Mijwaart op één punt achterstand.

De Bruin voelde zich het hele weekend sterk en de samenwerking in het Pearle Gebben Raceteam met de nieuwe coureur, Kevin Mijwaart, bevalt uitstekend. De sfeer in het team is erg goed. Over twee weken volgen de volgende wedstrijden op het circuit van Oschersleben in Duitsland.

Eerste race evenement Yamaha R3 cup Croix-en-Ternois

Vandaag zijn Martin en Finn naar Croix-en-Ternois vertrokken voor de eerste twee wedstrijden in de Yamaha R3 cup.

Vrijdag 13 april is de gehele dag bestemd voor vrije trainingen. Het doel van deze trainingen is om de motor goed af te stellen voor dit circuit. Finn rijdt dit jaar met andere voor- en achterveren dan vorig jaar, dus dit afstellen is zeker nodig.

Zaterdag vinden er twee kwalificaties plaats, die zondag worden afgesloten met twee wedstrijden.

Voorjaarstraining op het circuit van Lédenon

Afgelopen woensdag 28 maart gingen mijn vader en ik op weg naar het circuit van Lédenon wat in zuid Frankrijk ligt. We reden de eerste helft de woensdag avond al en gingen ergens bij een tankstation overnachten. Donderdagmorgen hebben we de tweede helft gereden en we kwamen rond 17.00 uur op het circuit aan. Hier moesten we eerst wachten op een man van het circuit voor een vaste wateraansluiting. Toen we al een uur hadden gewacht en hadden ingeschreven besloten we om op die plek te blijven staan ook al hadden we geen water voor de trailer. We begonnen met het opbouwen van de tent en we waren om 21.00 klaar. Erik was ondertussen bezig met eten en om 22.30 lag ik in bed. Ik kon maar niet in slaap komen, omdat ik zoveel zin had om te rijden.

De volgende dag moesten we om 8.00 de motor keuren op het geluid en daarna gingen we nog wat ontbijten. De eerste sessie was het heel erg wennen aan het circuit. De allereerste rond die ik reed vond ik best wel spannend. Ik ging na een bocht naar links al sturen om naar rechts te gaan, want ik dacht dat er een bocht naar rechts zou komen. Toen ik eenmaal de baan weer kon zien zag ik dat er niet een bocht naar rechts kwam, maar een recht stuk. Ik kon de motor nog net snel genoeg terug sturen om niet van de baan te raken en reed de rest van de ronde maar heel rustig aan. De opvolgende sessies wist ik een beetje hoe de baan liep en ging ik letten op lijnen en versnellingen. Ook hielp de wind niet erg mee, want overal op het circuit voelde je de hele motor bewegen door de windstoten. Aan het einde van de dag begon het nog even hard te regenen en waren de sessies niet meer nuttig. De baan was open voor iedereen die wilde rijden en dit waren niet veel mensen. Kevin en ik konden zo op een rustige baan een goed gevoel krijgen in de regen. Ook een goede manier om de baan even rustiger te bekijken. Ik had een goed gevoel met de motor zowel in het droog als in de regen en had veel zin in de volgende dag. Na een heerlijke avondmaaltijd, klaargemaakt door Erik, gingen we nog evalueren en daarna was het alweer tijd om te slapen.

Voor dag 2 had ik als doel om een rondetijd van 1.37 te rijden. Als dit was gelukt, zou ik toch iets aan de vering moeten voelen. Nu ik de baan al kende, precies wist welke versnellingen en welke lijn ik moest nemen, zou dat niet heel moeilijk moeten zijn. Gedurende de dag kwam ik steeds dichter bij die 1.37 en in de derde sessie reed ik een 1.37.9. Na deze sessie werden de groepen opnieuw ingedeeld zoals ze vrijdag ook deden en Kevin en ik kwamen in dezelfde groep te rijden. We zaten beide in de 1 na snelste groep, maar de mensen om ons heen reden niet hard vergeleken met ons. Ze zaten ons dan ook de laatste 3 sessies heel erg in de weg te rijden. Zo erg dat ik een paar keer bijna tegen een ander aan zat. Je kon merken dat de andere rijders het niet konden hebben dat een paar 300-tjes ze buitenom voorbij kwamen. Ze slingerden de hele baan over, keken achterom en sneden ons af. Elke keer dat dit gebeurde gingen Kevin en ik de pitsstraat door om vrij baan te zoeken. Zo konden we toch een paar rondjes knallen. Ik eindigde de dag met een 1.37.6 en was hier tevreden mee.

We merkten dat de voetpakking begon te lekken en besloten de laatste dag maar 4 sessies in plaats van 6 te rijden. Ook hadden we een grote verandering aan de voorvering gemaakt. Dit deden we om gewoon even te testen. De dag begon zonnig en zou ook zonnig blijven. Er zou niet heel veel wind staan, dus een ideale dag om te testen en een echt goede rondetijd te rijden. De eerste sessie die we reden had ik niet een goed gevoel met de voorkant. Ik had elke bocht het gevoel alsof de motor ineens weg kon glijden. Toch kon ik een rondetijd van 1.38 rijden. Voor de tweede sessie hadden we wat kleine aanpassingen gedaan en ik merkte het verschil gelijk. Het gevoel wat ik de eerste sessie had was meteen verdwenen en ik had het gevoel alsof ik kon pushen. Dit deed ik dus ook en ik reed een rondetijd van 1.36.9. Vanwege het verkeer kon ik verder niet door pushen. Ik had het gevoel dat we met nog wat aanpassingen misschien wel de 1.35 konden halen. De derde sessie wilde ik dit dus ook gelijk proberen, maar door een crash kwam er een rode vlag en de sessie werd afgelast. Erg jammer aangezien ik maar 4 sessies zou rijden. De vierde en voor mij dus laatste sessie ging ik 100% gefocust de baan op. Ik had continu 1 of 2 sectoren vrij baan, maar dan kwam ik toch halverwege de ronde weer andere rijders tegen die gewoon stapvoets de bocht door gingen. Zo kon ik dus niet sneller dan 1.37.2 rijden. Mijn ideale tijd gaf aan dat ik met alle snelste sectoren bij elkaar opgeteld een 1.36.3 had kunnen rijden.

Erg jammer dat het er niet uit is gekomen, maar het geeft wel aan dat het gevoel met de motor goed is en dat ik deze winter niet achteruit ben gegaan! Ook de ervaring met het team was weer zeer positief. Iedereen werkte goed samen, er werden genoeg maar niet te veel grapjes gemaakt en alles was weer goed verzorgt! Nu op naar het eerste evenement van de cup op Croix waar we zullen zien waar we staan in het nieuwe R3 veld!

Finn

Presentatie Pearle Gebben Racing team

Aanstaande vrijdag (9 maart) zal het Pearle Gebben Racing team gepresenteerd worden.

Zoals de meesten van jullie weten zal Finn de Bruin ook dit jaar uitkomen voor dit team in de R3 cup van Yamaha…

De presentatie zal gehouden worden in het Paddock restaurant van het TT-circuit te Assen. Aanvang 19:30 uur.

Mocht u geïnteresseerd zijn, dan bent u van harte welkom.

Kick-Off Yamaha R3 Cup 2018

Gisteravond heeft de Kick-off 2018 van de Yamaha R3 cup plaatsgevonden.
De kalender is zo goed als rond en wordt in de aankomende week gepubliceerd op onze web-site.
Het Pearle Gebben Racing team is drukdoende een voorjaarstraining te organiseren. Deze zal hoogstwaarschijnlijk eind maart plaatsvinden op de circuits Aragon en Valencia in Spanje.